L’article Sistemes
pedagògics i competències escrit per Martí Teixidó i Planas tracta sobre
l’aplicació del currículum escolar per competències a les escoles i la
finalitat d’aquest desenvolupament. També parla dels sistemes pedagògics
iniciats al segle XX, lamentablement ignorats a l’actualitat.
La Unió Europea,
Espanya i Catalunya ha desenvolupat a les seves escoles un currículum escolar
per competències. Aquest procés s’ha iniciat amb la dues finalitats: que
l’educació que reben els joves sigui més eficaç i que l’escola s’apropi a la
realitat social existent avui dia, la qual es troba en un canvi constant.
Es pot dir que l’escola
és un sistema obert on no només intervenen instruments escolars, sinó que
també hi intervenen múltiples variables externes: variables de context,
d’entrada, de procés i de producte. Les de context fan referència als alumnes,
les famílies, l’entorn social, la societat de la comunicació...; les d’entrada agrupen
el professorat, els recursos materials i la inversió econòmica; les variables
de procés, què depenen de l’equip docent i personal de servei i que inclouen
l’organització de les situacions d’aprenentatge i la interacció entre els
alumnes i el mestre i les de producte, que són els resultats escolars i el
procés d’aprenentatge que segueix l’alumne per arribar a aconseguir-lo.
Actualment, es
manté una escola tradicional basada en la paraula del mestre, en el
llibre de text i exercicis sobre aquest mateix, en activitats més teòriques que
pràctiques, en sortides afegides sense cap mena d’aprenentatge afegit, etc. La
cultura de masses i consum és l’entorn que ens envolta avui dia i la institució
escolar s’ha d’adaptar a la realitat social i cultural existent en cada moment
per garantir que tot ciutadà desenvolupi les capacitats necessàries per
sobreviure en la societat i ser capaç de decidir la cultura personalitzada.
L’educació escolar s’adequa a la realitat existent a l’actualitat? Realment
garanteix als alumnes les capacitats necessàries perquè puguin actuar en les
situacions més complexes?
Per parlar de la
realitat social cal tenir en compte la Progressive Education, ja que el
seu currículum es centra en aprenentatges funcionals, els quals són aplicables
a la vida diària i trenquen amb l’antiga idea de preparar als alumnes per a la
universitat o per a la vida adulta. Aquest tipus d’educació és la que s’adapta
a la societat i a la quotidianitat dels individus dins aquesta comunitat.
A partir d’aquí,
no només trobem la Progressive Education com un model a seguir o tenir en
compte, sinó que trobem múltiples sistemes que podrien adaptar-se a l’educació
actual i serien molt més eficaços. Es tracta dels sistemes pedagògics iniciats
durant el segle XX dins el corrent de l’Escola Activa.
Els pioners dels sistemes pedagògics del segle XX
Adolphe Ferrière, Ovide Decroly, Maria Montessori, William-Heart
Kilpatrick, Helen Parkhurst, Carleton Washburne
Peter
Peterson, Roger Cousinet, Rudolph Steiner, Célestin Freinet, Francesco Tonucci,
Edgar Faure
L’Escola Nova o Escola Activa, què és i representa tot moviment o
conjunt de moviments encaminats a perfeccionar i vitalitzar l’educació ja
existent en aquells temps. Es basa en una educació no arbitrària i democràtica,
on no hi ha cap currículum preestablert, el joc i els valors són essencials en
l’activitat del dia a dia, les famílies tenen una gran importància en
l’educació dels seus fills i el paper dels mestres es basa en orientar i guiar
el nen per poder satisfer les seves necessitats d’aprenentatge. Ferrière va
sintetitzar els 30 punts d’aquest tipus de pedagogia. http://totum-revolutum.blogspot.com.es/2007/08/els-30-punts-de-lescola-nova.html
La
globalització I centres d’interès de Decroly (1907). Diu que
el descobriment de les
necessitats del nen permet conèixer els seus interessos, els quals mantindran
la seva atenció i ells mateixos voldran aprendre més. Els centres d’interès són
la observació, què permet crear; l’associació, que permet relacionar les coses
i l’expressió. A més, proposa l’aprenentatge des de la globalitat, ja que tal
com diu Martí Teixidó: l’infant no veu la realitat fragmentada en ciències com
els adults la veiem.
El desenvolupament
i maduració de la primera infància a la llar d’infants i al parvulari de Maria
Montessori (1907). La pedagogia de Maria Montessori
representa l’inici de la biologia de l’educació projectada com a sentit i
finalitat de l’educació humana. Per a aquest model pedagògic el medi juga un
paper fonamental, ja que fomenta l’autoaprenentatge i el creixement del nen; el
rol de l’adult és guiar el nen i ser un observador conscient (invisibilitat de
l’educador) i quant als coneixements, han de ser percebuts pels alumnes com a
conseqüència del seu raonament partint dels seus coneixements previs.
Montessori considera que els materials didàctics són molt important per al
desenvolupament del nen, ja que perquè
inciten a la creativitat i fomenten l’autocorrecció de l’infant.
El
mètode de projectes de Kilpatrick (1918). L’aprenentatge
s’ha de basar en experiències significatives, en els interessos dels alumnes,
els quals cal que siguin el centre del procés d’aprenentatge. Segons Kilpatrick
l’estudiant ha de seguir quatre fases en l’elaboració d’un projecte: la
proposta, la planificació, l’elaboració i l’avaluació. A més, posa èmfasi en el
treball individual de l’alumne, sense deixar de banda en cap moment els
interessos del grup.
Pla
Dalton d’individualització i contractes de Helen Parkhurst (1920). El Pla Dalton és un pla educatiu centrat en la individualització de l’ensenyament
i en la pràctica personal del nen. Aquest treball individual realitzat per l’alumne
en un primer moment acaba desembocant en el grup, que és on troba
reconeixement. El programa d’aprenentatge es divideix en deu unitats mensuals,
subunitats setmanals i diàries i, són les assignacions que el professor preveu
segons l’edat i la capacitat dels alumnes.
Sistema
Winnetka amb programa mínim i programa de desenvolupament de Washburne (1920). Aquest sistema té en compte la perspectiva individual i social de l’infant.
Així, es basa en quatre principis bàsics: el dret a desenvolupar aptituds i
adquirir coneixements, el dret a viure una vida plena i alegre, el progrés de
la humanitat depèn del desenvolupament dels individus i, el bé de la societat
depèn de la intenta consciència social individual. Washburne proposa dos
programes, el mínim, on els alumnes amb més dificultats se sentiran agustos, ja
que seran atesos de manera directa i, el de desenvolupament, preferit per
alumnes amb més possibilitats.
Pla
Jena per a grups d’alumnes de diferents edats de Petersen (1924). És una pedagogia basada en la vida comunitària, on els nens tenen una
completa llibertat de moviments i on s’afavoreix l’activitat espontània. L’escola
s’organitza de manera familiar i l’alumnat es divideix en quatre grups de nens
i nenes de tres edats diferents (7-9 anys, 10-12 anys, 13-15 anys i 15-17 anys).
Els nois i noies treballen conjuntament ajudant-se uns als altres.
Mètode
de treball lliure en grups i càrrecs socials de Cousinet (1920). Cousinet sempre ha partir de l’observació i fonamenta la pedagogia en l’experimentació.
Algunes de les seves aportacions pedagògiques són les següents: els alumnes s’agrupen
lliurament i tenen càrrecs rotatius; el joc com a activitat de desenvolupament
i aprenentatge; l’infant és una persona; els exercicis típicament escolars s’han
de reduir al mínim; el treball en equip cal que estigui ben reglat, etc.
Tècniques
de l’Escola Moderna amb la impremta de Freinet i CEL/ICEM (1927-1980). És la pedagogia del treball cooperatiu i un autèntic laboratori de
pedagogia pràctica. L’escola s’organitza en base a la societat, ja que s’espera
que els alumnes siguin capaços de canviar la societat. D’aquesta manera, l’escola
de Freinet era un sistema obert que està en constant interacció amb el medi i
la societat del treball. Alguns dels seus treballs més important elaborats amb
els alumnes són la impremta, el text lliure, el diari escolar...
L’escola
com a investigació de Tamagini, Pettini, Codignola, Ciari, Lodi, Alfieri,
Rodari, Tonucci i MCE (1951-1980). Aquest projecte educatiu va
sorgir per diversos mestres italians després de la Guerra Mundial amb la
finalitat de reconstruir la ciutat i fer ciutadans competents i compromesos amb
la vida cultural i institucional. Per aquesta pedagogia juguen un paper
fonamental les relacions i la comunicació per a la integració social i posa èmfasi
en els jocs de simulació a les ciències socials, a la creativitat artística i la
lliure expressió i a l’observació, el medi natural, etc.
La ciutat educadora de Comissió
UNESCO amb E. Faure (1972). Els mestres són els mediadors
entre la ciutat i els alumnes, cal que disposin de tots els recursos de la ciutat
i que orientin als alumnes. Aquest projecte agrupa termes com el civisme, la
capacitat crítica i l’aprenentatge de servei.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada