Les escoles Waldorf són organismes
socials que es caracteritzen per no ser selectius, per ser multiculturals i
mixtos, per no tenir una estructura de direcció jerarquitzada i, per posseir
una educació centrada principalment en el nen i basada en el continu estudi de
l’ésser humà en desenvolupament.
Steiner va crear
la pedagogia Waldorf i la va basar en el coneixement profund de l’home i del
món. La primera escola en adoptar aquesta pedagogia va ser l’escola coneguda
com a die Waldorfschule, fundada per Rudolf Steiner el 1919 a Stuttgart,
ciutat d’Alemanya. Va ser creada per educar els nens dels treballadors de la
fàbrica de cigarrets Waldorf Astoria, tot i que Steiner es va encarregar personalment
de donar classes nocturnes als obrers de la fàbrica i de formar els mestres
fundadors de l’escola. En pujar al poder Hitler i implantar el nazisme, les
escoles Waldorf van ser tancades, ja que no es podia consentir una pedagogia
basada en la llibertat. Però, el 1945, acabada la Segona Guerra Mundial, les
escoles van tornar a funcionar i van començar a estendre’s per tot el món.
L’educació Waldorf, en general, té tres
funcions principals: capacitar al nen per manejar la seva vida en el món de
l’adult, aportar joves a la societat amb les eines i les capacitats necessàries
per satisfer les necessitats de l’educació i donar als nens una formació moral
pel bé de la societat i per preservar el nivell cultural.
Quant a l’ensenyament, practica un enfocament
evolutiu en funció dels aspectes fisiològics, psicològics i espirituals del
nen. D’aquesta manera, en funció de l’edat dels infants corresponen unes o
altres formes d’aprenentatge. Per aquest motiu, a les escoles Waldorf
l’ensenyament s’imparteix en grups per edats i mixtos i, aquest fet suposa
l’existència de diferents capacitats. Mitjançant aquest procés, els nens
aprenen a acceptar i apreciar les aptituds dels altres i a valorar les seves
amb la finalitat de superar-se a ell mateix i no superar als altres.
Aquesta
filosofia es pot veure representada en els
festivals escolars organitzats per les escoles Waldorf, en què els infants mostren als seus pares i amics els diferents
treballs i tasques que han estat realitzant amb els
mestres del centre a les aules. L’únic objectiu d’aquesta activitat és que els
alumnes se sentin orgullosos del treball realitzat i de poder representar el
que saben fer davant dels seus familiars. Aquests festivals estan dissenyats
específicament per a cada edat amb la finalitat que els alumnes els puguin
viure d’una manera pròpia i personal, els estils de les representacions varia
segons l’edat i l’evolució dels alumnes i, a més, donen molta importància a les
estacions de l’any, ja que cada festival forma part d’un cicle que a més de
mostrar el canvi extern de les estacions al llarg de l’any, expressa el
sentiment intern del calendari espiritual.
Un altre aspecte que té molt en compte aquest
model educatiu és el medi ambient, ja que a les escoles Waldorf juga un paper
principal: l’escola intenta transmetre aquesta idea als seus alumnes des de ben
petits mitjançant jocs, cançons i activitats amb la finalitat que s’interessin
i se sentin responsables del món natural que els envolta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada