L’Escola Waldorf-Steiner el Til·ler es
basa en la pedagogia Waldorf. Una pedagogia que es centra en el nen i intenta
assolir totes les seves necessitats. D’aquesta manera, els nens no fan el mateix en cada curs, ja que per
aquesta pedagogia el centre és el nen i el que s’estudia és l’evolució i el
creixement que segueix el grup. O sigui que no hi ha marcat el que s’ha de fer,
es tenen uns objectius marcats però no la manera d’arribar a aquests objectius.
La manera d’arribar depèn del grup, de l’entorn, del país, etc.
L’escola
té una manera mística i global d’entendre el món i l’home i té molt en compte l’evolució
física, anímica o interior del pensar, el sentir i del que és la voluntat del
ser. Això està també lligat a la societat històrica i al context social del
moment, cal mirar tot en conjunt, ja que no només és ensenyament-aprenentatge,
sinó que també es tracta de despertar capacitat.
Horari del centre
En aquest centre els nens només
acudeixen a classe al matí, de tres quarts de nou a tres quarts de dues. Tot i
que els de cinquè tenen una tarda reservada per fer tallers i els de sisè dos
tardes per fer tallers de fusta i pedra. L’escola ha decidit adoptar aquest
horari intensiu perquè tot va lligat, ja que el nen quan ve a la tarda no
recorda les coses que ha fet durant el matí, sinó que ve amb el cap ficat en el
que farà a la tarda sense tenir en compte les coses ja donades. En les primeres
hores es fa la part més mental, on es donen diferents conceptes, i després la
part pràctica, en què es fan treballs artístics i tallers. Es fa d’aquesta
manera amb la finalitat que el nen no s’esgoti de tants conceptes, ja pensen que
els nens no només aprenen mitjançant conceptes, sinó que hi ha molts més
mètodes.
Assignatures i mètode d’ensenyament
Per a una escola Waldorf dels cero als set
anys és educació infantil, dels set als catorze primària i de catorze fins que
acaben és secundària i batxillerat. Les assignatures es fan en funció del
moment i el clima o actitud dels nens, per exemple la física no entra en
qualsevol moment, entra en un moment molt concret del procés tot i que
coincideix bastant amb el que demana el departament. A nivell de currículum no
és gaire diferent l’actitud final de sisè d’una escola normal i d’una Waldorf, tot
i que el moment de donar les assignatures sí que és bastant diferent. En
aquesta escola durant primer i segon no hi ha assignatures, només es fa
lectura, escriptura i treball artístic; a tercer ja es comença amb coses més socials,
com comentar un edifici; a quart es dóna una primera idea de què és una aula
botànica; i a cinquè i sisè ja entra geometria i conceptes més progressius. Les
assignatures es fan per períodes de quatre setmanes, per exemple: quant a l’assignatura
de matemàtiques, durant les dues primeres hores es fa la classe principal, on
els nens experimenten moltes vivències i després es fan les fraccions o la
resta portant, els percentatges, les potències, les àrees, etc. Tot es fa com
en un bloc unitari. La base perquè el nen pugui interioritzar bé el tema és la
seva introducció: per entrar-hi bé cal seguir un temps perquè els nens no només
assimilin conceptes petits, sinó que busquin la vivència lligada al
moment. Una gran diferència que
caracteritza aquesta escola envers la resta és que primer s’ensenya a escriure
i un cop l’escriptura està ja integrada s’ensenya a llegir, en canvi en les
escoles normals els nens primer aprenen a llegir i després a escriure.
Mètode d’avaluació
L’avaluació que segueix aquest centre
és qualitativa i està marcada per l’observació, ja que a l’escola es fa un
treball d’observació diari dels nens, del seu creixement físic i emocional. La
finalitat d’aquesta avaluació és seguir l’evolució individual de cada alumne i
observar la relació existent entre cada grup. A nivell intern es realitza una
avaluació trimestral, però aquesta informació no es passa als pares. En la
primera els mestres es reuneixen i cada tutor representa la imatge del seu grup
classe; en la segona es parla de cada alumne de manera individual i en la
última es realitza l’avaluació final, en la qual es té en compte l’avaluació
que ha seguit el nen d’una forma bastant objectiva.
Distribució interior de les aules
A l’escola Waldorf-Steiner el Til·ler les
aules són mòduls de fusta i cadascuna d’elles està composta per dotze o tretze
nens. Les aules estan totalment adaptades als nens i disposen del material
necessari per a la realització de les activitats que els alumnes fan al llarg
de tot el curs. Entre d’altres, hi ha una pica on els nens es poden rentar les
mans, els pinzells, etc.; una prestatgeria en la qual els nens guarden els seus
quaderns de treball, les manualitats fetes a classe i, altre material escolar;
un armari on els alumnes deixen la bata, les botes d’aigua, la jaqueta...; una
taula amb una serra, fusta, llimes, etc. Un dels aspectes més característics de
les aules d’aquesta escola són les pissarres, les quals, a diferència d’altres
escoles, no s’ha canviat per una de digital. La pissarra forma part de l’ensenyament
i l’aprenentatge dels alumnes, ja que tot el que s’explica a classe s’apunta a
la pissarra d’una manera artística amb la finalitat que els alumnes prestin
atenció i es sentin interessats pels conceptes mostrats pel professor o pels
mateixos alumnes. Al final de cada classe la pissarra acaba així:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada